ABAX köper holländskt företag - växer ut i Europa

ABAX har köpt det holländska teknologiföretaget Trevler B.V. och tar därmed steget ut i Europa på allvar. Uppköpet av Trevler ger ABAX stora marknadsandelar i Holland och är ett led i en offensiv strategi för vidare tillväxt i Europa.
ABAX och Trevler

"Uppköpet är ett naturligt led i ABAX tillväxtstrategi för Europa. Genom uppköpet av Trevler växer vi geografiskt och utökar samtidigt vårt produktsortiment.

Potentialen för tillväxt i marknaden är enorm och vår bransch är en av de snabbast växande i Europa." Berättar ABAX Sveriges VD, Mathias Eliasson.

Satsar på Holland

Trevler startades 2008 och producerar produkter som bland annat Fleet Management System och elektronisk körjournal. Företaget har en marknadsandel på ca 25% i Holland och 7500 användare.

• Kundbasen, teknologin och människorna som arbetar i Trevler var de avgörande faktorerna för uppköpet. Trevler besitter en hög teknisk kompetens och viktig kunskap om den holländska marknaden. De är en viktig del i vår strategi för att få ett starkt fotfäste i Holland – berättar Petter Quinsgaard, som är ABAX koncernchef.

En evaluering som delas av Trevler

• Vårt mål är att bli marknadsledande i Holland och vår starkaste sida i Trevler är att vi skapar goda tekniska lösningar för våra kunder. Som en del av ABAX får vi nu både kunskap och försäljningsstyrka för att växa snabbt i marknaden – förklarar Martijn Zewald, VD Trevler B.V.

Företagskultur bidrar till tillväxt

ABAX har det senaste året dubblat antalet anställda inom koncernen, och omsatte 240 miljoner kronor under 2014. Företaget är nu i slutfasen av en ny rekryteringsprocess där över 500 sökande skall bli 36 nya anställda som börjar i augusti. ABAX Sverige som är beläget i Västerås har gått från sex anställda 2011 till 20 idag och måste därför flytta till nya lokaler i Kopparlunden vid månadsskiftet.

• Sverige är det land som växer snabbast för tillfället. Uppsidan är enorm och vi kommer att fortsätta att växa med Västerås som bas vilket gör att vi behöver rekrytera ytterligare medarbetare här, avslutar Mathias Eliasson.

ABAX är marknadsledande i Norden på innovativa produkter som ger kostnadseffektiva lösningar för företag och personer som använder bilen i tjänsten. Företagets viktigaste produkt är elektronisk körjournal. ABAX som har sitt Sverigekontor i Västerås finns även i Norge, Finland, Danmark och England.

Trevler grundades 2008 och var den första återförsäljaren av enkla lösningar för personer som använder bil i arbetet i Holland. Idag är Trevler ledande inom innovativa mjukvarelösningar för tim-, rese- och projektregistrering. Trevler har huvudkontor i Beverwijk, Holland.

För ytterligare information, intervjuer och bilder, vänligen kontakta:

Mathias Eliasson, VD ABAX Sverige, mae@abax.no, +46 769 489 659

Martijn Zewald, VD Trevler B.V, martijn@trevler.nl,