Svenskar vill ogärna dela tjänstebil med kollegan

Svenska tjänstebilister vill inte dela bil med sina kollegor, enligt en ny europeisk undersökning. Elektronisk körjournal rekommenderas oavsett gemensam eller egen tjänstebil.
Dela tjänstebil med kollegan är inte populärt

Många arbetsgivare erbjuder idag sina anställda möjligheten att utnyttja företagets bilpool i arbetet. Dock är vi svenskar inte särskilt förtjusta i att dela bil med en kollega. Enligt en ny europeisk undersökning från LeasePlan uppger hela 81 procent att de inte vill dela bil med andra. Tillsammans med Norge och Holland är vi svenskar därmed de mest ovilliga i hela Europa.

Anledningen till att vi vill ha ensamrätt på bilarna vi kör är framför allt för frihetens skull, men också för att undvika krångel och vara säkra på att bilen vi ska använda alltid är tillgänglig. Samtidigt kan bilförmånen halveras om man delar tjänstebil, enligt Skatteverket.

Om du vill möta en mer positiv inställning till användningen av gemensamma bilar i arbetet kan du resa till Tjeckien, där bara 38 procent säger nej till bilpool.

ABAX rekommendationOavsett om du kör en gemensam tjänstebil eller egen, är ABAX rekommendation att registrera alla bilresor automatiskt med ABAX elektroniska körjournal. Då har ni dokumentationen på det klara när Skatteverket kommer för att kontrollera att tjänstebilarna används på ett korrekt sätt. Annars riskerar både företaget och de anställda en skattesmäll. Med ABAX registreras alla resorna automatiskt via en GPS-enhet, så ni slipper krångel med att föra körjournaler manuellt.

Undersökningen är genomförd av marknads- och opinionsundersökningsföretaget TNS Sifo på uppdrag av LeasePlan. Under perioden 21 april – 24 maj 2016 har sammanlagt 4 869 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i 22 länder som har körkort och leasar en bil.