ABAX ökar omsättningen med 30 procent - för tredje året i rad

ABAX har idag offentliggjort årsrapporten för 2016. Det internationella teknologiföretaget fortsätter framgångsresan i Sverige och internationellt, med en omsättning på 468 miljoner SEK under 2016 och EBITDA på 67 miljoner.

ABAX bolagstämma har godkänt årsredovisningen för 2016.

- 2016 blev ännu ett framgångsrikt år för oss. För tredje året i rad levererar vi en omsättningstillväxt på över 30 procent. Framgången beror till stor del på vår offensiva tillväxtstrategi, i kombination med kompetenta och engagerade medarbetare, säger Petter Quinsgaard, CEO, ABAX Group

Årsrapporten visar att 2016 blev ett år med nya uppköp och nya marknader. - Den svenska marknaden har bidragit stort till den starka omsättningen, bland annat som ett resultat av uppköpen av Ctrack Sverige AB och Accessor Sverige AB, men även den organiska tillväxten har varit stark, förklarar Mathias Eliasson, VD på ABAX Sverige.

- Det är alltid fantastiskt med starka resultat, men viktigast av allt är att vi vågar vara offensiva och fortsätter att hålla högt tempo. Under 2016 investerade vi därför ytterligare 40 miljoner kronor i att utveckla ny teknologi. Nu står vi på tröskeln till att kunna spela i "Champions League" och med hjälp av rätt metoder och engagerade medarbetare blir 2017 nästa stora år för oss, säger Bjørn Erik Helgeland, COO, ABAX Group.

Höjdpunkter under 2016

• Två svenska uppköp: Accessor Sverige AB och Ctrack Sweden AB
  • Öppnade upp en ny marknad i Kina
  • Flyttade produktionen tillbaka till Norge