ABAX framgång i Sverige bidrar till unikt samarbete med China Mobile

Teknologiföretaget ABAX, som har nått stor framgång i Sverige med elektroniska körjournaler för yrkesbilar, meddelar i dag att företaget har ingått ett 5-årigt avtal med världens största telefonoperatör China Mobile Ltd. Avtalet blev officiellt den 16 december under eventet China Mobile IOT i Shanghai där även Sony Ericsson närvarade.

- Vi är väldigt glada och stolta över det nya samarbetsavtalet med China Mobile. Det är en tydlig bekräftelse på den internationella marknadsposition vi har tagit. Det visar styrkan i vår teknologi och vårt varumärke, säger Mathias Eliasson, VD på ABAX Sweden.
Detta bekräftar också Bjørn Erik Helgeland, COO för ABAX Group, som ytterligare understryker den betydande roll som ABAX har tagit i en viktig marknad: - ABAX kommer ha en central part i utvecklingen av China Mobile, från telefonoperatör till att bli en fullständig leverantör av digitala tjänster i en snabbt växande marknad som Kina. De möjligheter som ABAX nu har sikte på är, för ett Skandinaviskt företag, mycket unika. Vi har stora förhoppningar på att detta samarbete kommer göra det möjligt för ABAX att fortsätta växa i Kina, och globalt.

Samarbetet mellan ABAX och China Mobile bygger på en plattform av teknologi och delad kunskap mellan de båda företagen. ABAX kommer leverera telematikslösningar och produkter till en kinesisk IOT-marknad (Internet of Things) med fokus på yrkesbilar. China Mobile kommer bidra till ökad tillväxt och fler marknadskanaler för ABAX, bland annat genom sina 845 miljoner kunder i Kina.

Avtalet blev undertecknat den 16 december under China Mobiles IOT-event i Shanghai, där ABAX närvarade tillsammans med andra aktörer som Huawei, Vodafone och svenska Sony Ericsson.

- Det är en stor ära för oss att ha blivit inbjudna till China Mobiles IOT-evenemang i Shanghai. IOT-marknaden växer snabbt i Kina och vår teknologi kommer få stor betydelse för marknadens fortsatta utveckling, samt vilka produkter och tjänster som China Mobile kommer kunna erbjuda sina kunder framöver, säger Anfinn Hammer Feng, VD på ABAX China.

Om företaget

ABAX, som ägs av Norvestor Equity AS, är Europas snabbast växande företag inom telematikindustrin, och en stor aktör inom försäljning och utveckling av elektroniska körjournaler för yrkes- och privatbilar. Förutom utveckling av hård- och mjukvara för fordonskontroll erbjuder företaget också GPS-spårningssystem för maskiner och utrustning. ABAX har mer än 350 anställda och kontor i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannien, Nederländerna och Kina. Företagets huvudkontor ligger i Larvik, Norge. www.abaxsverige.se