2,5 miljoner yrkesbilar väntar ABAX i Polen

Teknologiföretaget ABAX med svenskt huvudkontor i Västerås har haft en starkt tillväxt, framför allt i Norden. Bolaget presenterar nu Polen som sin nya marknadsetablering. Landets 2,5 miljoner yrkesbilar får nu tillgång till fordonslösningar med modern teknologi från ABAX.

- Den polska marknaden visar goda förutsättningar för våra produkter och tjänster. ABAX Polen är etablerat som en "Joint Venture" genom vår franchisemodell, där ABAX äger 49 % av bolaget. Eftersom den polska marknaden är i stark tillväxt har vi höga förväntningar och ser detta som ett naturligt steg att ta för att ABAX ska fortsätta växa, säger Mathias Eliasson, VD på ABAX Sweden AB.

ABAX är det snabbast växande företaget i Europa i sin bransch, och kan avslöja att franchisemodellen blir en viktig del av företagets fortsatta tillväxt, både i Polen och resten av Europa. Med ABAX organisationsstruktur får nya marknader möjlighet att enkelt koppla upp sig till den befintliga organisationen, utan att det bromsar upp tillväxten för företaget, informerar ABAX.

- Företagsstrukturen är organiserad så att vägen från beslut till lönsamma marknadsaktiviteter ska vara så kort som möjligt. Detta gör att vi kan agera väldigt snabbt. För ABAX Polen som franchiseföretag betyder det att bolaget snabbt kan koppla sig till viktiga segment i vår värdekedja och få hjälp från vårt huvudkontor från dag ett, säger Mathias Eliasson.

ABAX etableras i den polska staden Gdynia, i närheten av Gdansk, endast åtta månader efter att ABAX gick in i Kina. Därmed blir Polen företagets åttonde geografiska marknad.

För mer information och kommentarer
Mathias Eliasson, VD, ABAX Sweden AB, +46 769 489 659, mae@abax.no

Om företaget
ABAX, som ägs av Norvestor Equity AS, är Europas snabbast växande företag inom telematikindustrin, och en stor aktör inom försäljning och utveckling av elektroniska körjournaler för yrkes- och privatbilar. Förutom utveckling av hård- och mjukvara för fordonskontroll erbjuder företaget också GPS-spårningssystem för maskiner och utrustning. ABAX har mer än 350 anställda och kontor i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannien, Nederländerna och Kina. Företagets huvudkontor ligger i Larvik, Norge. www.abaxsverige.se