Försvunnen hantverkare återfanns med hjälp av elektronisk körjournal

En hantverkare i Jönköpingsområdet försvann under ett arbetspass. Tack vare att servicebilen var utrustad med elektronisk körjournal gick mannen snabbt att finna.

Hantverkarna på Byggaktiebolaget AB i Huskvarna började oroa sig för sin kollega efter att han försvunnit från arbetet. Mannen, som har diabetes, var ute och körde bil som en del av hans normala arbetsdag när han slutade kommunicera med sina kollegor.

Snabba åtgärder tack vare körjournalen

Mannens hälsotillstånd var känt bland kollegorna, vilket gjorde att vd:n, Björn Fagerström, misstänkte att det kunde röra sig om en akut situation. Eftersom företagets samtliga servicebilar är utrustade med elektroniska körjournaler kunde Fagerström snabbt lokalisera den exakta platsen av mannens bil.

– Vi hittade honom i Stampaplansrondellen i Huskvarna. Jag skickade dit en medarbetare som såg att han inte var kontaktbar och vi tillkallade då ambulans. När ambulansen kom hade han lyckats få i sig lite saft och druvsocker. Men jag är övertygad om att han hade blivit medvetslös om vi kommit fem-tio minuter senare. Det hade kunnat gå illa, säger Fagerström.

Ledande teknologibolag står bakom GPS-spårningssystemet

De elektroniska körjournalerna erbjuder en digital karta, som Byggaktiebolaget AB har använt i flera år för att effektivisera logistiken av bilarna och spara tid. Det internationella teknologibolaget ABAX är utvecklaren och leverantören av systemet.

– Först och främst är vi väldigt glada över att mannen är återfunnen och nu mår bra. Vi har byggt ett system som automatiskt tar position och klockslag och man kan se hur långt man har kört. Det här är en teknik som vuxit mycket de senaste åren. Från 2009 tills i dag har vi gått från fem till 420 anställda och har 200 000 användare i Norden. År 2020 tror vi att den här tekniken exploderar på marknaden, berättar Mathias Eliasson, vd på ABAX Sverige.

Telematikbolagets kunder är huvudsakligen företag med 5 till 15 bilar, men även privatpersoner som kör mot milersättning. Deras system hjälper användarna att spåra fordon och maskiner om de blir stulna.

Klicka här för att läsa artikeln på jnytt.se.