5 tips till företag med stripade firmabilar

-
Rullande marknadsföring är ett bra sätt att synas på, men först bör man vara medveten om för- och nackdelarna med att sätta företagsloggan på arbetsbilarna.

Stor synlighet för liten kostnad

Stripade firmabilar är ett populärt och kostnadseffektivt sätt för både stora och små företag att marknadsföra sig i området som de är verksamma i. Nya och befintliga kunder får snabbt upp ögonen för företaget när de passerar i trafiken, står i bilköer, parkerade på offentliga platser eller i ett villaområde. Som anställd kan man dessutom få en slant från arbetsgivaren om man stripar sin privatbil med företagets logga – Win-win med andra ord!

Stolta medarbetare representerar företaget

Många anställda känner sig också stolta över att få representera företaget, vilket uppmärksammas hos kunderna som pratar vidare om företaget i deras vänskapskretsar när de ser bilarna köra på vägarna. Mouth-to-mouth-effekten är därmed i rullning!

Men vad händer när fartdåren tar över?

Även om fördelarna är många, finns det också en viktig poäng som diskuteras i den här artikeln – risken att förarna missköter sig i trafiken. 

Det kan vara en fredag eftermiddag när de anställda vill hem till familjen efter en lång arbetsvecka och gasar på lite extra och glömmer av att blinka vid en sväng. Bilen bredvid får tvärbromsa och ser bara företagsloggan swisha förbi, vilket får hela företaget att uppfattas som negativt på grund av förarens körning. Vikten av att medarbetarna måste köra ansvarsfullt kan därmed inte understrykas nog – annars faller hela konceptet.

Elektronisk körjournal skapar smartare bilkörning

Som ägare kan man inte alltid styra över förarnas trafikvett, därför väljer allt fler företag att investera i en digital körjournal som monteras på bilarna - eftersom det skapar ordning och reda på körningarna. VVS Resurs Stockholm AB sparade t.ex. 3000 liter bensin på ett år, efter att ha installerat ABAX Triplog på bilarna. Hör mer i intervjun nedan!

5 tips för företag med stripade bilar:

  • Investera i en professionellt designad logga som representerar företaget
  • Använd företagsnamn och telefonnummer i reklamen (hemsida behövs oftast inte, då vi googlar oss fram till den efter att ha sett företagsnamnet köra förbi)
  • Informera de anställda vikten om att köra ansvarsfullt 
  • För ökad synlighet - erbjud även anställda med privatbil att stripa deras bilar för en månatlig ersättning
  • Investera i en elektronisk körjournal för att få smartare bilkörning inom företaget

Gratis körjournalsguide