Förmånsvärdet för ”skrotbilen” – dyrare än vissa nya bilar

-
Köpte du in marknadens billigaste bil till företaget? Eller köpte du en gammal "skrotbil" från millenniumskiftet att ha på kontoret, fall någon skulle behöva låna? Om du känner igen dig – då kan du riskera en skattesmäll på höga belopp.

Jag har besökt ganska många företag som har en gammal skrotbil ståendes i något garage, eller på gården. ”Den kostade ju bara 10 000 kronor och vi använder den bara då och då för mindre ärenden”, brukar de säga. 10 000 kronor för en bil – då kan det väl inte finnas någon risk? Jo. Och den är mycket större än vad man tror. Även fast inköpspriset var otroligt lågt gör inte det att risken för upptaxering försvinner vid en revision av Skatteverket. Har du inte stenkoll på dina bilresor med en körjournal kan det kosta dig mycket. Anledningen: ”Sexårsregeln”.

Inkomstskattelagen (1999:1229)

”7 § För en bilmodell som är sex år eller äldre, ska nybilspriset anses vara det högsta av:

- Det verkliga nybilspriset och anskaffningsutgiften för extrautrustning enligt 6 och 8 §§, och
- Fyra prisbasbelopp. Lag (2007:1419).”

Bilen du köpte för 10.000 kronor beskattas utifrån nybilspriset på 179.200 kronor

Om Skatteverket gör en granskning antas det att förmånsvärde ska betalas för bilar dit förare har dispositionsrätt. Men bilen var ju bara värd 10 000 kronor  – så det kan väl inte bli så mycket? Jo. Som 7 § i inkomstskattelagen beskriver, så räknas förmånsvärdet på ett fordon lite annorlunda för gamla bilar. Nybilspriset är en väsentlig faktor i beräkningen av förmånsvärdet. För bilar som är yngre än sex år så ska man alltså använda priset som bilen kostade när den kom in på den svenska marknaden. Om bilen är sex år eller äldre ska alltså istället det belopp som är högst, inköpspriset eller fyra prisbasbelopp, användas som nybilspris. Detta innebär att det lägsta nybilspriset för en ”sexårs-bil” är 179 200 kronor (44800*4). Ett hundrasjuttionio tusen två hundra kronor. Så bilen du köpte in för 10 000 kronor värderas alltså i nybilspris till 179 200kr – 2583 kr per månad i förmånsvärde.

Ganska konstigt va?

Så innan ni köper in en skrotbil till företaget – tänk efter en gång till, och investera i något som skyddar er från en skattesmäll på dessa bilar. Den automatiska körjournalen ABAX Triplog löser all dokumentation åt er, så ni slipper oroa er – även för de där ”skrotbilarna som knappt används”.

Det finns dock ett lite mer, orättvist, exempel…

Om du har köpt in marknadens billigaste bil som förmånsbil – en ny. En Dacia till exempel, där nybilspriset ligger på 100 000 kronor. Om ni gör det – ha inte kvar den för länge då! Efter sex år beräknas då, enligt 7 § i inkomstskattelagen, förmånsvärdet på 179 200 kronor istället för på 100 000 kronor som bilens egentliga nybilspris var.

Vi hjälper dig med skatterådgivning för bilen

Behöver ni hjälp med rådgivning kring beskattning, eller bara vill veta mer om våra produkter. Ring eller maila oss så hjälper vi till.

Trzymaj się, som de säger på ABAX kontor i Polen!