Deklarationen är nära

-
Nu går vi sakta men säkert in i den period jag gillar mest av allt – våren. Visst är den väl härlig? Solen syns för första gången på ett par månader. Premier League ska avgöras. FA-cupen och Champions League ska få en mästare och framförallt: DET ÄR DAGS FÖR DEKLARATION!
Deklaration 2017 pappersblanketten, Fotograf: Ivan Arvsäter, Skatteverket

För er som gillar fotboll så håller jag på Arsenal. Med andra ord är det väl bara FA-cupen, deklaration och solen jag har att på riktigt se fram emot med våren. Men man kan väl inte få allt i den här världen? Under deklarationstiderna brukar ofta samtalsmängden öka något. Skatteverkets växel är ju som alla vet, överbelamrad – och för guds skull vänta inte som mig till sista dagen för deklaration. Det är inte värt det!

Skattevdrag för bilar och arbetsresor

Som sagt ökar samtalen till oss – vilket jag uppskattar, det är alltid kul att prata med alla kära kunder. Jag ska dock på förhand varna att jag tyvärr inte vågar ge något exakt utlåtande om avdrag för arbetskläder eller dubbelt boende. Det jag dock med all säkerhet kan hjälpa er med är avdrag gällande bilar och arbetsresor. Jag kommer därför här i två inlägg att skriva om de vanligaste frågorna jag får:

1. Vad kan jag göra för avdrag vid resor till och från jobbet?
2. Om jag har gått över 3000 mil i tjänsten med förmånsbil men betalt fullt förmånsvärde – hur gör jag då?

Håll utkik snart så dyker det upp här. Men när vi ändå är igång här tänkte jag att jag kan besvara en fråga som blir allt vanligare och vanligare, nämligen en fråga om drivmedel vid bilförmån.

Drivmedel vid bilförmån

Frågeställningen kring detta lyder oftast: "En av mina anställda har en förmånsbil och har ett drivmedelskort från företaget. Vi tänkte göra ett nettolöneavdrag på detta, hur ska den beräkningen se ut?"

Svar: När man har ett drivmedelskort från företaget så har man det som kallas "fritt drivmedel", och då uppstår en drivmedelsförmån. När en anställd har en förmån kan denna antingen betalas av genom nettolöneavdrag, eller som ett klassiskt förmånsvärde. När man betalar genom sin nettolön så ska förmånen sättas ned med den summa som man betalat in genom avdraget – med andra ord måste nettolöneavdraget vara lika stort som förmånsvärdet. Många går här i fallgropen att man ser på bränsleräkningen och drar den procent av totalsumman som motsvarar privatkörningen. Där blir det fel, man glömmer då bort att drivmedelsförmånen beräknas med marknadsvärde * 1,2. Så även fast man gör ett nettolöneavdrag så kommer man inte undan uppräkningen med 1,2 (även kallad förmånsmomsen). Så om vi tar ett exempel: Din faktura från drivmedelsleverantören landar på 10 000 kr och av den totala körningen är 20% privat. Nettoavdraget ska då vara 20% av 10 000 * 1,2 = 2400 kr.

Vill man undvika uppräkningen med 1,2 bör man kika åt en lösning där en tredjepart hanterar drivmedlet, till exempel genom ett split-kort.

Det var allt för denna gång.

Obs. Bilden är tagen av fotograf Ivan Arvsäter och är hämtade här.