Risker och fallgropar med OBD II-lösningar

-
OBD II. En guldgruva för teknikföretag – en mardröm för garantin. Är verkligen den extra data du får genom uttaget värt risken?
OBDII

Volvo säger nej. Volkswagen säger nej. Mercedes säger nej. Listan kan göras längre – men det behöver vi kanske inte göra. De vanligaste leverantörerna av bilar i tjänsten säger nej till att koppla icke auktoriserad utrustning till bilens OBD II-uttag – om man vill behålla sin garanti. Volvos tekniker benämner auktoriserad utrustning som "en av produkterna från vårt sortiment". I manualen till min Mazda står följande "Andra reservdelar och tillbehör än de som nämns ovan har inte granskats och godkänts av Mazda såvida det inte uttryckligen anges. Vi kan inte intyga lämpligheten hos dessa produkter. Mazda är inte ansvariga för skador som uppstått efter användningen av dessa produkter"

OBD-lösning eller GPS-teknik

Kort och gott riskerar man att hamna i ett läge där produkten på något vis förstör något i bilen – och du har ingen garanti som täcker det. Är det värt för att få ut den extra data som OBD II-lösningar kan erbjuda – jämfört med traditionell GPS/GSM-teknik?

Men man kan som sagt läsa av ganska mycket mer genom OBDII. Mer precis ECO-driving, exakt drivmedelsförbrukning, varningsindikatorer från bilen, mer exakta hastighetsöverträdelser, mer exakt service och liknande. Det låter bra va? Själv tycker jag det låter underbart – men tekniken är inte riktigt där än. Lagstiftningen är heller inte helt pigg på all denna data – speciellt hastigheter.

21 § Personuppgiftslagen "Det är förbjudet för andra än myndigheter att behandla personuppgifter om lagöverträdelser". 179 036 personer fick en fortkörningsbot under 2014. Detta är såklart bara kanske en promille av all fortkörning som varje dag görs i Sverige. Med andra ord kommer man med många av leverantörerna att få sådan data serverad till sig. Vad de flesta glömmer är att ansöka om undantag för 21 § hos Datainspektionen. Utan denna blir behandling av fortkörning olaglig.

Förutom detta finns kanske det största argumentet för att i dagsläget skippa OBD II. GPS-mottagningen är inte lika bra. Att en GPS-enhet inne i en plåtburk, oftast nere vid pedalerna, inte är det optimala säger sig självt. Kolla på er egen bil bara. Vart sitter antennen till radion? Vart finns bilens GPS? Om svaret på dessa frågor är längst ner i kupén – då borde ni faktiskt byta bil. När man sedan förlitar sig på GPS för att föra korrekt körjournal kan man snabbt hamna i en jobbig sits när Skatteverket knackar på dörren och resor saknas.

Som vi alla vet så går utvecklingen extremt snabbt i teknikbranschen. Det händer saker varje dag. I dag skulle jag avråda alla att införskaffa ett sådant system – det är därför vi på ABAX också avstått denna lösning. Men vi kommer snart se ändringar, det kan jag lova er. Tålamod är ibland nyckeln. Håll ögonen öppna så får ni snart se framtiden.

Kör försiktigt där ute!