Hur lurar man sin elektroniska körjournal?

-
Går det att lura den elektroniska körjournalen ABAX Triplog? Läs svaret här.

Förr i tiden när GPS-teknologin var relativt ny så var det mer eller mindre en sport att hitta på olika sätt försöka störa ut systemet. Folie, sedlar, grytlock – ja det mesta har nog använts för att försöka dölja sin position. Och det fungerar faktiskt fortfarande. Vissa billigare manicker krävs det inte mycket för att störa ut, en magnet eller just folie kan göra susen.

Men är det lika lätt lura ABAX Triplog?

Vi alla som använder ABAX vet hur enkelt det är att montera in systemet. Och lika lätt borde det väl då vara för en anställd att ombemärkt kunna slita loss den, eller? Liksom de flesta GPS-enheter behöver ABAX en strömkälla. Liksom andra Fleet management lösningar behöver ABAX en anordning som kommunicerar med GSM och GPS nätet. Oavsett hur komplicerad eller enkel en sådan här produkt är, kan man alltid ta bort en av dessa och på så vis störa sändningen. Dock är ABAX:en lite smartare än så.

Låt oss ta ett exempel. En anställd menar att det är "övervakning och kränkande", det är något man ofta möter när man är på vägarna – till en början. Vad kan de då göra? Jo, det finns väl två alternativ. Slita loss strömkabeln, eller köpa en dyr GPS/GSM-störare. Dock bygger ABAX körjournal på den senaste teknologin, och en manick som stör ut frekvenser och signaler för dessa apparater ligger ofta högre i pris – inte en jättelönsam historia faktiskt. Men om du då skulle lyckas få till en "GPS-drifting" som det kallas. Att enheten tar en näst intill slumpad punkt i kartsystemet. Då räknar ABAX bort den. Om du har ett start i Sundsvall, och mitt i resan tar enheten en punkt på Sri Lanka, så kommer detta att räknas bort. Alternativt varnar enheten för att GPS:en har tappats, och då får administratören ett pling i sin telefon.

Men att dra bort strömkabeln då? Det kostar väl inget? Nej, det är tämligen gratis. Men sekunden enheten tappar ström – skickas ett sms till administratören. Det är svårt att lura ABAX-enheten.

Så varför skriver jag det här. Nu kanske det känns som att ABAX jobbar heltid för att alla ska känna sig övervakade och känna sig kränkta? Men så är det givetvis inte:

Vi installerar inte ett system som är till för att spåra anställda. Vi designar och säljer våra produkter för att hjälpa och skydda de anställda. Om vi ​​kan övervinna en missnöjd anställds skepticism har vi en anställd som är mer villig att arbeta med, inte mot systemet. ABAX har alltid utformat och sålt produkter på grundval av att skydda företag och anställda från dryga skatteböter. Det är inte bara en produkt som gör detta, det krävs även utbildning och information. Arbetstagaren och företag måste förstå varför ett sådant system införs. Att informera medarbetarna om syftet med införandet är i många fall A och O. Eftersom arbetsgivaren investerar i en produkt som skyddar både företaget och dess personal är det oerhört viktigt att försöka få alla att känna sig bekväma med lösningen.

Det är oftare vi får frågan om hur man kan manipulera sin elektroniska körjournal än att man i själva verket vill göra det. Ofta rör det sig om frustration med regelverket där man tycker att ens elektroniska körjournal försvårar bilkörandet. Det man dock alltid måste försöka komma ihåg är att det är var och ens egenansvar hur man kör sin bil och dokumenterar sina resor. Kom ihåg att en elektronisk körjournal har som syfte att förenkla och skydda alla er bilförare där ute

Det finns sålunda ingen anledning att försöka överlista något som hjälper en!

Kör försiktigt där ute.