Så vill jag förbättra regelverket för yrkesbilar

-
Gråzoner, gratisresor, svåra definitioner, ovetskap, bedömningar endast skattejurister kan göra. Detta är dagens skatteregler kring yrkesbilar. Det vill jag ändra på. Hur? Läs vidare.
bloggbild

Jag är trött på att företag inte kan få klara svar. Jag är trött på att privatpersoner riskerar att bli upptaxerade för misstag de gjort endast för att regelverket är så svårt att inte ens informatörer från Skatteverket kan svara på vad som är rätt och fel. Jag har tiotals förbättringspunkter till vårt regelverk, men för att inte predika i två timmar så har jag valt de tre viktigaste punkterna:

Det här vill jag ändra på.
    • Privatkörning för yrkesbilarDenna punkt kan tyckas kontroversiell för vissa. Men jag kan inte förstå varför man ska få köra sin yrkesbil privat utan att betala någonting för det. Tio tillfällen eller 100 mil per år. Varför? Varför ska man få använda företagets bil till att köra privat? Varför ska detta vara gratis? Ta bort gratiskörning för yrkesbilar. Endast stopp längs vägen, som inte innebär en omväg, på tjänsteresa får godkännas. Svänger du av vägen och gör en uppenbar omväg får du betala för de kilometer du avviker. Denna punkt hänger mycket ihop med att mitt andra förslag går igenom.
    • FörmånsvärdeVarför ska man betala allt eller inget? I min värd öppnar detta endast för mer fiffel och mer skattefusk. I vårt grannland Finland används en annan modell. Där kan man antingen betala en fast summa per månad, eller faktiskt bara betala per kilometer du har kört. Varför appliceras inte denna modell även i Sverige? I Sverige drog staten in cirka 4,17 miljarder kronor år 2011 på bilförmåner. 2014 var ett ännu mer lukrativt år, antalet förmånsbilar bara ökar och ökar. Hade man haft ett mindre tvingande förmånsvärde och istället låtit de som kör snickarbilar, servicebussar och liknande betala per körd kilometer privat hade siffran varit betydligt högre. Den Finska staten hade skatteintäkter på nästan 100 miljoner euro bara på sådan körning.För att göra det mer tydligt i ett exempel. Din bilförmån kostar 2500kr per månad i vanliga fall. Men bilen används privat väldigt lite, och 2500kr är då för mycket. Man brukar räkna med att en medelsvensk person kör 1600 mil på ett år. Om man då räknar ut vad det kostar per kilometer för en bil med förmånsvärde på 2500kr/månaden så blir det i runda slängar 2kr/km, höj det till 3,5kr/km för att inkludera drivmedel och låt bilföraren själv få bestämma. Antingen betalar jag ett fullt förmånsvärde på 2500kr/månad och separat drivmedel – eller ett förmånsvärde, som är lite dyrare per kilometer, men det baseras i hur mycket man kör. Kör du då 50 km en månad så betalar du 125kr för det. På så vis öppnar man en dörr för att få in mer skatteintäkter, och stänger dörren mer för skattefiffel och fusk.
    • Resa hem efter arbete på annan ortDet här är en av de mest konstiga som finns i skatteverkets handledning. Om vi leker med tanken att du jobbar som byggarbetare, du får ett jobb på en annan ort än där du vanligtvis jobbar och bygget tar ungefär tre veckor att genomföra. Resan dit vid uppstart av bygget är naturligtvis tjänsteresa. Men om du stannar kvar på den arbetsorten över veckan för att sedan ta dig hem över helgen – då klassas den hemresan som privatresa – eftersom bygget inte är avslutat. Resan kan dock beskattas enligt vad det kostar att åka buss/tåg hem. Vem har kommit på det här? Avgå. Jag tar återigen Finland som ett exempel. I Finland säger man att, om arbetsgivaren inte anordnar logi över helgen så får arbetstagaren åka hem på tjänsteresa. Det är logiskt. Det vi har i Sverige är inte logiskt.
Jag har som sagt 20 andra förslag. Men det här får räcka för i dag.

Ha en trevlig dag, och vecka!

Mvh

Teodor Rothman