Olika bilar olika resor?

-
En av de absolut vanligaste och mest diskuterade frågeställningarna är om man kan klassa resor olika, beroende på biltyp.

Efter att ha varit ute på cirka 30 informationsmöten i februari så har jag försökt sortera ut några av de saker som det råder mest missuppfattningar om, och även väcker mest frågor. Många tycker att om man gör en resa med en skåpbil eller en resa med en Volvo V70 så kan man väl inte klassa dessa resor på samma sätt eftersom man alltid måste ha med sig skåpbilen för att kunna utföra sitt arbete. Det enkla och enligt många tråkiga svaret på denna fråga är, oavsett vad man kör för typ av bil så klassas alltid tjänsteresor och privatresor på samma sätt. Detta gäller givetvis oavsett om man kör privatbil, förmånsbil eller företagsbil (bil som får användas privat endast i ringa omfattning).

Det är också tyvärr en vanlig missuppfattning att om man kör förmånsbil eller privatbil mot ersättning så är det inte så noga med att dokumentera sina resor. Det finns dock alltid samma krav när det gäller kunna styrka sina tjänsteresor, de som kör privatbil, och får reseersättning för detta, kan alltid få 18,50 kronor/mil i skattefri ersättning. Om man inte kan styrka sina tjänsteresor finns alltid risken att denna ersättning kan bli betraktad som inkomst av tjänst och skall beskattas.

För de som har förmånsbil och betalar drivmedlet själv och får reseersättning för detta gäller samma sak som ovan. Om man har drivmedelskort från företaget riskerar man att få betala skatt på drivmedelsförmån för alla de resor som inte kan styrkas som tjänsteresor och därmed blir betraktade som privatresor. Många som har förmånsbil har dessutom ett reducerat förmånsvärde eftersom de kör över 3 000 mil per år i tjänsten, denna reduktion riskerar man även att bli av med om man inte har en noggrann dokumentation avseende sina tjänsteresor. Det råder många missuppfattningar och skrönor om vad som är rätt eller fel och jag återkommer i kommande bloggar med frekventa frågeställningar.

Kör försiktigt där ute

Mats Gråberg