ABAX

Fel information i körjournalen kan kosta 100 000 kr i skattesmäll

Det är revision. Företaget visar upp körjournaler för den första revisorn - inga påföljder. Nästa revisor - skattesmäll. Det är verkligheten i Sverige. Den ena informatören säger si, den andra så. Vem ska man egentligen lita på?

Fanny Anselin
Tre byggare bland en pappersröra på grund av manuell körjournal

Se upp för felaktig information

En person jag träffade på vägarna berättade att han hade ringt in till Skatteverket och frågat om det här med körjournal. Han berättade som det var, att de endast registrerade mätarställning och adresser när de kom fram till kundbesök. Stoppen på återvinningsstationer, grossister, Statoil, hämtning av kollegor och så vidare registrerades inte. Detta innebär att ungefär hälften av de faktiska resorna som görs registrerades. Resterande, de bakades bara ihop i antal kilometer. Rådgivaren som personen pratade med svarade i stilen: "Vi är inte ute efter att ta fast sådana som er, utan de som faktiskt fuskar. Det sätt som ni skriver körjournal på räcker gott, ni får nog mest en klapp på axeln vid revision då de flesta andra företag sköter detta mycket sämre".

Detta är skrämmande. Säg det till honom som åkte fast för att det diffade 371 mil i den manuella körjournalen jämfört med bilens mätarställning. Säg det till henne som fick skattesmäll utan att ens ha körkort. Säg det till honom som fick skattesmäll på 110 000kr efter att ha blivit godkänd av de två första revisorerna, men dömd av den tredje för att det fattades vissa rader i hans körjournal. Jag har full förståelse för att man i växeln på en statlig myndighet som har hand om så mycket frågor som Skatteverket har, inte kan svara på detaljfrågor. Men att säga att "det är okej att ni gör fel". Det är skrämmande.

Skatteverket ser inte mellan fingrarna vid en revision

Revisorerna jag har pratat med och mött under mina dagar på ABAX skulle aldrig säga så här. De är snarare tvärtom. Man uttalar sig mer: "Vi kräver att det ska finnas detta". Kräva kan man inte göra förrän något är dömt så i rätten att det ska finnas. Körjournal är inget krav i arbetslivet. Men det är det enda bevismedlet när bil nyttjas i tjänsten i stort sätt. Körjournalen måste heller inte vara skriven exakt som på Skatteverkets hemsida. Det råder fri bevisning vid bedömning av bilförmån och man kan lika gärna dokumentera alla resor i ett system, och vad som hände på adresserna i ett annat. Det har vi mängder med exempel på. Så jobbar 9/10 kunder hos oss. För att skriva in syften på alla resor manuellt är bara ett dubbelarbete. Nästan alla resor går att härleda till kunder och arbetsuppdrag. Stopp på Statoil, grossister eller liknande kan man lösa ett syfte på genom att antingen redogöra vid revision att dessa adresser tillhör just sådana platser eller genom att bygga områden i systemet som gör att syftet dyker upp automatiskt. Men, för att återgå till grundtesen i inlägget. En rådgivare som säger till en person att "det är okej att göra lite fel, det finns folk som gör det sämre" är rent av livsfarligt. För att inleda folk i en falsk trygghet när de riskerar att personligen drabbas av straffsummor som kan sluta över 100 000 kronor är inget jag är stolt över från en svensk myndighet.

Ladda ner skatteguide

Säkra företaget med elektronisk körjournal

Att utgå ifrån att en revisor som ser lite mellan fingrarna kommer på besök är aldrig att föredra. Så mitt tips till er: utgå alltid från att den värsta kommer - då behöver du inte oroa dig vad som än händer. 

Vill du veta hur vi kan hjälpa ditt företag att minska risker, kostnader och administration?