En oförglömlig kickoff i Lofoten med planeten ABAX

"Magic moments in Lofoten", årets tema för ABAX årliga kickoff, jag hade höga förväntningar och de infriades med råge.
lofoten-in-mist

Om LofotenLofoten är en ögrupp i nordvästra Norge (i höjd med Kiruna/Abisko i Sverige) som är känd för sin fantastiska natur och de unika klimatförutsättningarna.

Follow ABAX - The difference is ABAX's board ABAX Kick-off Lofoten 2015 on Pinterest.

Golfströmmen gör klimatet speciellt (nordligaste platsen i världen med en genomsnittstemperatur över året på över 0 grader)Torsken har sitt reproduktionområde i detta vatten vilket gör torskfisket till bland det bästa i världen.Naturen är dramatisk i sin karaktär, har likheter med vissa delar av Skottland/Yttre Hebriderna och Nya ZeelandFantastisk natur och dramatisk miljöInte så många kollegor hade varit i Lofoten och var uppspelta för möjligheten att besöka detta populära och unika område.Redan på vägen till Svolvær/Lofoten med buss från Evenes/Harstad´s flygplats började jag förstå att här var jag uppe för en annorlunda upplevelse.Bussresan till Svolvær gjorde skäl för epitetet att "resan är halva nöjet". Svolvær är den centrala byn i Lofoten området med ca 4.500 fasta innvånare.

Efter en snabb check-in på Thon Hotel Lofoten (Tack! Erik Taraldsen med personal för kanonservice och mycket proffsigt mottagande)var en vandringstur upptill toppen planerad med efterföljande beachparty. Turen till toppen var något ansträngande för en 50+ are,men hängde på ungtupparna hyfsat bra ändå (det fans ju pils på toppen som belöning ;-)

Träningsvärken kom inte förens dagen efter, och faktiskt var turen ned lite mer påfrestande på benen än uppturen.De som var bland de första ner slapp också en liten regnskur, jag kunde bara observera de nyduschade kollegorna som trillade in i beachtältet mot kvällningen.

På menyn under beachpartyt fanns bland annat valkött som jag aldrig fått möjligheten att testa (annars har jag ätit en del konstiga saker ;-)Grillat valkött var mycket gott, lite synd bara att de inte får exportera något av det. Idag är valfångsten starkt reglerad och de fångar mindre val än vad de har kvoter av.Valfångsten är ju relativt kontroversiell i världen idag pga att Japan utnyttjar ett kryphål i reglerna för "vetenskaplig fångst" och jagar hotade valarter.En fantastisk RIB safari i LofotenEfter en uppfriskande lunch på ön Skrova var det dags för att åka RIB på en safari i närområdet, bl.a ett besök till Trollfjorden, för en snabb vätskekontroll (in and out ,-)På väg hem fick den fränaste upplevelsen på hela resan då vi gick ganska fort i grov sjö med vår RIB, vi hade airtime/hangtime ett flertal gånger på resan hem,lite synd att en av våra kollegor skadades på hemresan, hoppas han snart är på benen igen.

Några av kollegorna passade på att ta ett dopp när vi kommit tillbaka till Svalvæer igen, jag var inte så sugen då temperaturen låg på runt 14 grader (allt under 20 doppar jag inte tån i ,-)På med "bästa gåbortsen"Efter en snabb pils i baren och en uppfriskande dusch, på med "bästa gåbortsen" så var jag klar för kvällens middag och aktiviteter.Ett något trött gäng äntrade bussarna kl 0600 på söndag morgon, kan ju säga att det är bra att ha en kollega som hör väckarklockan tidigt på morgonen.

Denna kickoff kommer att finnas på min top10 lista på minnesvärda, skojjiga, fräna, fantastiska saker jag gjort.