Att föra körjournal, eller att inte föra körjournal - det är frågan

-
Finns det specialregler för vissa företag? Behöver inte alla föra körjournal? Frågor som jag får nästan varje vecka. Svaret är både ja och nej. Tror du att du inte behöver föra körjournal? Läs då vidare.

I dag har jag kört bil från Västerås till Kalix. Sådant där som man brukar göra på en tisdag, fullt normalt. E4:an norröver måste ju dock nästan vara Sveriges bästa väg så det var inte direkt något lidande. Bortsett från ett par vägbyggen så kändes det som om det var 110-sträcka hela vägen, tror jag. Men jag kan säkert ha fel, man är ju inne i någon form av podcast/ljudboksdvala efter ett tag - speciellt när solen hinner gå ner före man hunnit dricka morgonkaffet.

I morgon ska jag träffa fackförbundet Byggnads, tillsammans med en kund, här uppe i Kalix-trakten (vilket med norrländska mått är en timme från centrum), ser fram emot det faktiskt. Alltid kul att få höra vad folk runtom i Sverige tycker och tänker om vår produkt - det kan skilja en del faktiskt beroende på vart man är.

Men, det är faktiskt inte det jag tänkte skriva om i dag. Jag han ju faktiskt med att jobba en del också på vägen upp. Och återigen möttes jag av ett klassiskt argument som jag nu har hört otaliga gånger:"Vi behöver inte föra körjournal, vi har specialregler"Jag hör det nästan varje vecka. Jag hör det från allt från lantbrukare med egna firmor, folk som har tunga personbilar, körskolor, lärare, sjukhuspersonal, transportbilar, säkerhetspersonal,  med mera - ja, som ni märker är det inte direkt få. Vad har då alla gemensamt - jo, alla har faktiskt fel. Nu ska jag förklara varför.

Jag börjar med ett citat från Skatteverket.

"Om du som ägare eller anställd i ett företag har dispositionsrätt till en bil måste du, för att undvika bilförmån, kunna visa att bilen endast använts privat i ringa omfattning."

Vi kan stanna där ett tag. Den här frågan har alltid kommit från ägare, eller anställda, i företag där de haft tillgång till att köra en bil. I det här läget är det väl glasklart att alla ska föra en körjournal - men, vi ska lite djupare än så.

Om vi öppnar Skatteverkets information om värdering av bilförmån och kikar på sidan fyra hittar vi lite intressant text. Där förklaras det lite mer vad som innebär med en bil. Det går ganska enkelt att sortera ut vilka som behöver kunna styrka att den inte kör privat och vilka som inte behöver det. För att spara lite tid har jag gjort en lista:

Fordon man bör skriva körjournal för

  • Personbil
  • Tung personbil (även om den väger mer än 3,5 ton)
  • Husbil som registrerats som personbil klass II
  • Lätt lastbil
  • Liknande fordon som kan nyttjas för personbefordran

Fordon man inte behöver skriva körjournal för

  • Buss (fordon som har säten för tio personer eller fler, inklusive förare)
  • Husbil som registrerats som tung lastbil
  • Tung lastbil
  • Terrängskoter
  • Statsrådsbilar, det vill säga, ledamöter i regeringen

Tycker den sista där är lite roligt. Man kanske borde satsa på en politisk karriär - bra fallskärm, bil och lägenhet i Stockholm.

Körjournal inom vården, skolan och andra offentliga verksamheter

Sist jag körde på en körskola så åkte jag då inte runt på en terrängskoter, inte heller i en tung lastbil eller en husbil - jag körde runt i en vanlig personbil. Jag har dessvärre aldrig jobbat inom varken vården, varit lärare eller någon av de andra nämnda arbetskategorierna, men i frågeställningen rörde det sig även där, givetvis, om personbilar. Så det spelar faktiskt ingen roll vad du jobbar med, så länge du inte är ett statsråd så bör du föra en körjournal. Även fast du låser in bilen i ett garage hos arbetsgivaren föreligger ofta en dispositionsrätt hos företagsägare - man kommer sällan runt det.

Men, tror du mig fortfarande inte? Har du kanske en körskola och menar fortfarande att det finns särregler, där vissa inte behöver körjournaler? Då tar vi en titt bland rättsfallen. Det finns både för vårdföretag, för transportföretag och för körskolor. Rätten fastslog att, även fast du har en bil full med reklam samt att den är utrustad med dubbelkommando (gas, broms och koppling även på passagerarsidan) så innebär inte det att man kommer undan förmånsbeskattning. Detta fastslogs i kammarrätten i Göteborg. Målnummer för ärendet: 3767-3769-13.

Vi ses på vägarna, kör försiktigt!