Fanny Anselin: Marknadsförare med svart bälte i digital marknadsföring

-
Fanny Anselin ansvarar för SMM, SEO, SEM, online försäljning, mässor och PR-satsningar för ABAX svenska marknad från huvudkontoret i Norge. Med foten på gasen är hon med på resan för ABAX just nu snabbast växande marknad.

Från IKEA till ABAX

För två år sedan började göteborgaren Fanny Anselin sin karriär på ABAX. Efter att ha presenterat hennes kandidatuppsats om IKEAs kriskommunikation, blev hon erbjuden ett eftertraktat trainee program hos den världskända möbeljätten. Där fick hon arbeta med företagets interna och externa kommunikation och presenterade förbättringsförslag som ledningen sedan implementerade på en global nivå. Med den kunskapen i ryggen flyttade hon över andra sidan havet till ABAX och Norge.

-          Jag fick höra så mycket imponerande saker om företaget och blev såld när jag fick veta att det var så pass internationellt och kunde visa en imponerande tillväxt i en så pass konkurrenskraftig bransch som telematiksindustrin har blivit i dag, säger Fanny.

Passionen för marknadsföring började redan som liten

Med en mamma som arbetade på SVT under 20 år, växte Fanny mer eller mindre upp i tv-stationens lokaler och mötte journalister och framgångsrika människor från olika branscher redan som liten. Då visste hon att hon vill arbeta med kommunikation och att skapa rubriker. Under hennes studier på Jönköping University insåg hon också att särskilt digital marknadsföring var hennes favoritområde, eftersom man får resultat snabbt genom tydlig statistik.

-          Den senaste månaden har jag haft ett stort fokus på Google och skapade i vanlig ordning nya annonser, som just nu har en CTR (klickbarhet) på 25 procent (den genomsnittliga CTR:n globalt är 2 procent). Dessutom vann jag precis en SEO-tävling som involverade ABAX åtta olika marknader, genom att lyfta ett konkurrenskraftigt sökord från sjätteplats på Google till en stabil andra plats. Online försäljningen sköt i höjden som ett direkt resultat från dessa aktiviteterna. Att få se sådana resultat, så pass snabbt gör att mitt arbete aldrig blir trist och så klart blir man motiverad att jobba ännu hårdare!

Tre tips för att lyckas med marknadsföring i dag

I en modern värld där olika budskap krigar efter vår uppmärksamhet i alla typer av kommunikationskanaler dygnet runt, delar Fanny med sig av hennes knep för att nå fram till mottagarna genom bruset:

  • Känn kunden – avgörande för att kunna välja rätt kommunikationskanaler och skapa innehåll
  • Less is more – håll dig kort för att nå fram med ert huvudbudskap
  • Underskatta inte en stark visuell kommunikation – varumärken som Apple och Nike skulle aldrig använda marknadsmaterial som inte är 100 procent ”brand approved”

-          Jag har äran att få arbeta tillsammans med oerhört duktiga grafiska designers på min avdelning. De ser till att designen är klockren i alla åtta marknader, vilket är nyckeln för att branda oss rätt under vår snabba tillväxtresa, förklarar Fanny.

Insikter som kollega och som anställd

Innan man blir anställd på ABAX genomgår alla kandidater ett obligatoriskt personlighetstest.

-          Testresultatet var tydligt; jag är mer av en strukturerad perfektionist, snarare än en innovativ och dominant kollega. Det kom inte som någon överraskning, skrattar Fanny.

-          Min superkraft är att jag arbetar strukturerat och effektivt. Jag levererar alltid det jag förväntas göra, och överstiger ofta mina mål innan deadline. Men jag kan bli bättre när det kommer till att säga ifrån när jag inte håller med om saker.

Blir kvar i Norge – men håller ett öga på USA

Om ABAX skulle öppna var som helst i världen, svarar Fanny att hon hoppas att det blir i USA. Efter gymnasiet spenderade hon några år på andra sidan atlanten och trivdes som fisken i vattnet.  

-          Anledningen till att jag sökte mig till ABAX från första början var framför allt på grund av att det är en internationellt företag. Jag trivs superbra i Norge, men skulle inte låta en sådan möjlighet passera.

Till sist delar Fanny med sig om hur hon trivs på ABAX.

-          Jag är verkligen tacksam över att känna att jag längtar efter att gå till jobbet varje dag och får arbeta med någonting som jag brinner för, tillsammans med ett team av positiva och duktiga marknadsförare från olika delar av världen. Det är aldrig en lugn stund på ABAX, det är i alla fall säkert!